Technikai kérdések és válaszok

3 - Miért jó a fülmonitor? - Hogyan használjuk? (Kezdőknek)

2019.11.09 13:04

 

Miért fülmonitor?

A hallott hang tisztasága az első a számos ok közül, mely az élő előadások átállását eredményezi a tradicionális lábmonitorokról a fülmonitor rendszerre.

 

Sok zenész érzi úgy,hogy a lábmonitorból nem kap olyan pontos hangzást, amilyenre szüksége van; vagy nem hallja magát tisztán, vagy egyáltalán nem hallja magát, ha a színpad túl hangos. Ennek eredményeképp akár meg is erőltetheti a hangját, ha a színpadi zaj fölött is hallható hangerőn próbál énekelni.
A másik ok, hogy fülmonitort használjunk: a hagyományos lábmonitorok hozzájárulnak a színpad zajszintjének növekedéséhez, sok előadót zavar a gerjedés és az összemaszatolt hangkép, amit a színpadi monitorládák elkerülhetetlen kiszólása okoz.
A művészek gyakran azért választják a fülmonitort, mert maguk akarják szabályozni, hogy mit halljanak a színpadon, személyre szabott, a legjobb teljesítményt elősegítő monitor mix segítségével. Mások azért fordulnak a fülmonitorok felé, mert ez segít korlátozni a nagy hangnyomást, hallásuk épségének megőrzése érdekében. És vannak, akik egyszerűen unják a nehéz és ormótlan monitorládák cipelését minden egyes bulira.

Miért fülmonitor?

  • Kristálytiszta hang
    Halld magad tisztán a színpadon
  • Személyreszabott Mix
    Magad kontrolláld, mit hallasz előadás közben
  • Gerjedés nélkül
    Tisztább, részletesebb hangzás
  • Ép hallás
    Alacsonyabb hangerőn is érthető hang
  • Könnyű szállíthatóság
    Soha többé ne cipelj nehéz monitorládákat

Tipikus kétcsatornás alkalmazás
(Személyi Mix)

A leggyakrabban használt mód, amikor a két csatorna teljesen különbözik – például zenekar és vokál. Ebben az esetben az
előadó maga szabályozhatja milyen arányban hallja a vokált a zenekari mixhez képest. Ha a vevő balansz-szabályzóját balra fordítja, többet hall a vokálból, ha jobbra, többet hall a zenekari mixből – mindkét fülhallgatóban. (További IEM vevők használhatóak egyazon adóval, szükség szerint.)

 

 

Tipikus kétcsatornás alkalmazás
(Sztereó)

Hagyományos sztereó beállítás esetén az L/1 és R/2 jelek függetlenek (nincsenek összekeverve). A felhasználó az L/1-et a bal fülhallgatóban hallja, az R/2-t a jobb oldali fülhallgatóban, és a balansz-szabályzóval a két hallgató hangerő-arányát lehet beállítani. (További IEM vevők használhatóak egyazon adóval, szükség szerint.)

 

 

Haladó kétcsatornás alkalmazás
(Személyi Mix, direktkimenetek használatával)

Ezzel a használati móddal a zenekar tagjai maguk szabályozhatják a sztereó vevőegység balanszszabályzójával, mennyit halljanak magukból, illetve a zenekar egészéből. Jobbra forgatva a szabályzót, a teljes zenekart halljuk jobban (R/2 bemenet jele) mindkét oldalon; balra forgatva pedig a saját ének vagy hangszer hangja (L/1 bemenet jele) lesz több mindkét fülhallgatóban. Ebben az esetben, a LOOP kimenet segítségével felfűzve az összes adó megkapja a teljes kevert jelet, ezzel spórolva a keverő AUX kimeneteivel.

 

Haladó kétcsatornás sztereó alkalmazás
(Külön AUX-ok és környezethang mikrofonok)

Az összeállítás lehetőséget ad egyedi sztereó mixek készítésére külön AUX buszok és IEM rendszerek használatával minden egyes résztvevő számára. Ez a beállítás tipikusan külön monitorkeverés esetén használatos.

 

Természetesen számos más alkalmazás is elképzelhető, hiszen a fülmonitorok használata nem szűkíti a hangmérnök, zenész lehetőségeit, hanem éppen ellenkezőleg hatalmas lehetőséget biztosít.

 

 

Hol tudom megnézni, kipróbálni, megvásárolni? A HANGÁRUHÁZ -ban!

Hol tudom neten megrendelni? Ugrás a termékekhez!

Webáruház készítés